ecoASEMAN ja ecoMOBIILIN sähköinen asiointi
Rekisteröidy tai kirjaudu ecoASEMIEN ja ecoMOBIILIN sähköiseen asiointiin
Palveluun pääsee yllä olevasta painikkeesta tai osoitteessa https://lapeco.wisemaster.fi/#/
Sähköisen asioinnin käyttö aloitetaan rekisteröitymällä ja sopimuksen teolla.
Rekisteröitymisen jälkeen palvelussa voi seurata oman ilmaisrajan täyttymistä.
Perusmaksua vastaan saatavan ilmaisrajan käyttöönotto
Kotitalouksien ilmaisrajan hyödyntäminen vaatii etukäteen tehtävän rekisteröitymisen asiakastunnuksen luomiseksi. Rekisteröityminen tehdään vain kerran. Kirjautuminen palveluun edellyttää vahvaa tunnistautumista, kuten verkkopankkitunnuksia. Palvelussa voi jatkossa seurata myös oman ilmaisrajan täyttymistä.
Rekisteröitymisen yhteydessä luotu asiakaskortti tulee ladata talteen joko puhelimeen tai tietokoneelle. Asiakaskortti sisältää asiakastunnuksen ja QR-koodin. Kortin voi myös tulostaa ja käyttää paperista asiakaskorttia. Asiakkuus tunnistetaan asemilla ja ecoMOBIILISSA korttia näyttämällä. Samalla mahdollistuu ilmaisrajan käyttö. Mikäli tunnusta tai korttia ei ole, maksulliset jätteet maksetaan korttimaksulla.
Sallan ecoASEMALLA asioidessa itsepalvelupäätteelle tulee
syöttää kortin asiakastunnus tai näyttää korttia älylaitteelta tai paperista korttia päätteen QR-koodinlukijaan,
jotta ilmaisrajan käyttö mahdollistuu. ecoMOBIILISSA ja 3.6.2024 alkaen muilla
ecoASEMILLA asiakastunnus tai QR-koodi näytetään vastaanottohenkilölle.
Asiakaskortti on perusmaksukohtainen, eli kortti tehdään yhdelle henkilölle taloutta kohden. Asiakastunnus on asiakaskortin viivakoodin alla näkyvä kirjain- ja numerokoodi.
Yritysasiakkaat
Yritysasiakkaat rekisteröityvät ecoMOBIILIN ja ecoASEMAN
asiakkaaksi ottamalla yhteyttä Lapecon asiakaspalveluun. Rekisteröinnin
yhteydessä yritykselle luodaan asiakastunnus ja asiakaskortti.
Yritysasiakkailla maksutapana on korttimaksun lisäksi laskutusvaihtoehto.
Sallan ecoASEMALLA asioidessa itsepalvelupäätteelle tulee syöttää kortin asiakastunnus tai näyttää korttia älylaitteelta tai paperista korttia päätteen QR-koodin lukijaan, jotta laskutusvaihtoehto aktivoituu maksutapoihin. Mikäli tunnusta tai korttia ei ole, pääte antaa maksullisten jätteiden maksutavaksi ainoastaan korttimaksun. ecoMOBIILISSA ja muilla asemilla asiakaskortti näytetään asemahenkilökunnalle.
Yleistä
3.6.2024 lähtien ecoASEMILLE tuotujen maksullisten jätteiden maksaminen hoituu korttimaksulla asemalla asioidessa. Aikaisemmin maksulliset jätteet on laskutettu kotitalouksilta jälkikäteen. Asiakaskortti otettiin käyttöön jo aiemmin marraskuussa 2023 Sallan itsepalvelu-ecoASEMALLA ja maaliskuussa 2024 ecoMOBIILISSA Muoniossa ja Enontekiön Hetassa.
Kotitalouksien maksulliset jätekuormat voi tuoda ecoASEMILLE ja ecoMOBIILIIN joko perusmaksua vastaan saatavalla ilmaisrajalla tai maksaa ne korttimaksulla. Kotitalouksilla on edelleen käytössään vuosittainen kolmen kuution tai 700 kilon ilmaisraja, jonka jokainen kotitalous saa käyttöönsä jätehuollon perusmaksua vastaan.
Kotitaloudet eivät tarvitse maksuttomien jätteiden tuontiin asiakaskorttia. Asemilla ja ecoMOBIILISSA vastaanotettavat jätteet ja hintatiedot löytyvät ecoASEMAT ja ecoMOBIILI sekä hinnat -sivuilta.Usein kysyttyä palvelusta
Olen rekisteröitynyt ecoASEMAN asiakkaaksi, mutten löytänyt tunnusten luomisen yhteydessä asiakaskorttia
Kirjaudu palveluun uudelleen vahvaa tunnistautumista käyttäen. Mikäli rekisteröityminen onnistui, ohjaa sivusto suoraan palvelun omille sivuille. ”Hallinnoi tietojasi” -kohdassa voi tarkastella omia tietoja. "Kiinteistön tiedot" -kohdan alta löytyy kohta: ”Asiakaskortti”. Tekstiä painamalla kortti avautuu näytölle ja sen voi ladata talteen. Asiakaskortti on kuvatiedosto, jonka voi myös tulostaa ja käyttää paperista korttia.
En voi rekisteröityä verkossa vahvaa tunnistautumista käyttäen
Rekisteröityminen tehdään asiakaspalvelussamme puhelimitse yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakas ei tarvitse puhelinta lukuun ottamatta muita laitteita. Puhelinta tarvitaan tuolloin vain puhelun soittamiseen. Puhelimitse tehdyissä rekisteröinneissä asiakkaille lähetetään paperinen asiakaskortti postitse tai korttitiedosto (pdf) asiakkaan sähköpostiin.